Školní vzdělávací programy
Studium na osmiletém (nebo doplňkově čtyřletém) všeobecném gymnáziu je určeno žákům, kteří úspěšně ukončili 5. (nebo 9.) ročník základní školy a mají zájem o nadstandardní vzdělávání. Zaměření je všeobecné, přírodovědná i humanitní složka je vyvážena. Cílem je kvalitně připravovat žáky na státní maturitu a vysokoškolské studium. Ve třídách jsou studijní kolektivy o velikosti přibližně 20 žáků.
Důraz v hodinové dotaci je kladen na cizí jazyky – nadstandardně dotovaný anglický jazyk mají žáci od primy, německý či španělský jazyk přibývá v sekundě, od kvarty jsou zařazeny hodiny konverzace s rodilým mluvčím. Značnou pozornost věnuje naše škola i začleňování digitálních technologií. Velký důraz je tedy kladen na předměty, z nichž studenti budou pravděpodobně maturovat – jazyky, základy společenských věd, přírodní vědy atd.
Pedagogové Gymnázia AKADEMIA vytvořili hned dva kvalitní školní vzdělávací programy:
Ten první, Kompas pro život aneb i cesta znamená cíl, byl jako pilotní vytvořen pro nižší stupeň gymnázia již v roce 2006 a od této doby se osvědčil. Každý školní rok však s sebou přináší pro vzdělávací program nové nápady a myšlenky, vzdělávací program tak vyžaduje úpravy a doplňování. Pořád ale platí, že je obsahově připraven reagovat na individuální potřeby žáků a vede k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí.
V roce 2009 měl premiéru školní vzdělávací program pro studenty vyššího stupně gymnázia. Jeho název Kompetence, komunikace, konkurenceschopnost, doplněný motivačním podtitulem „Učíme se být úspěšnými …“, vypovídá o naší připravenosti provést studenty následnými čtyřmi roky k maturitní zkoušce a ukázat jim cestu k celoživotnímu vzdělávání.
Oba vzdělávací programy jsou v souladu s doporučením Rámcových vzdělávacích programů (RVP ZV, RVP G ), oba mají společný cíl – poskytnout dostatek informací, aby byl utvořen základ kvalitních znalostí, rozvíjení dovedností a utváření postojů.
Na nižším i na vyšším stupni gymnázia jsou vytvořeny vzdělávací oblasti, z nichž vychází jednotlivé vzdělávací obory (předměty). Rozložení výuky do hodin nabízí Učební plán.
Zvolené výchovné a vzdělávací strategie, tedy metody a formy práce, vedou u žáků k rozvíjení kompetencí i rozvoji osobnostních a sociálních dovedností. Při výuce klademe důraz na komunikaci, logické myšlení, schopnost učení se v souvislostech a schopnost využívat získaných znalostí a dovedností v praktickém životě.
Učíme naše žáky vybírat nejdůležitější informace z učebních a odborných textů, pracovat se slovníky, encyklopediemi i digitálními nástroji, vedeme žáky ke zvolení vhodné strategie učení. Učíme je, aby uměli své poznatky využívat v praxi, dokázali pracovat nejen samostatně, ale i ve skupině, aby cítili zodpovědnost za výsledky své práce. Žáci se učí vhodně formulovat a vyjadřovat své myšlenky, volit přiměřené komunikační prostředky, vyhodnocovat správně komunikační situace, učí se i naslouchat druhým a respektovat jejich názor, vhodně reagovat a zapojovat se do diskuze. Žáky vedeme k toleranci, respektu a kamarádskému chování a jednání.
Jsme připraveni dojít ke společnému cíli zvanému maturita a dát všem našim žákům možnost nastoupit cestu k dalšímu vzdělávání.
NAŠE HODNOTY A EDUKAČNÍ METODY
- našimi klíčovými hodnotami jsou: úcta ke svobodě, empatie, tolerance, respekt, samostatnost, spolupráce, důvěra, přátelství, zvídavost, bezpečí
- dbáme na vyvážený poměr mezi rozvojem klíčových dovedností (soft skills), které žáci budou v budoucnu potřebovat, a osvojováním všeobecných znalostí; zaměřujeme se na samostatné kritické myšlení žáků, klademe důraz na orientaci v informacích a ověřování jejich pravdivosti
- je nám blízký proreformní přístup ke vzdělávání s průběžným vyhodnocováním našich výsledků (včetně anonymních anket) a pravidelnými inovacemi našeho školního vzdělávacího programu
- začátek výuky je na AKADEMII nejdříve v 8:10/9:00 hod. – aby bylo studium efektivní, žáci musí být odpočatí
- využíváme pestré aktivizační didaktické metody, do výuky zařazujeme projektové vyučování ve škole i mimo ni, našim žákům nabízíme tuzemské i zahraniční výjezdy, podporujeme účast na olympiádách, soutěžích a Středoškolské odborné činnosti
- podporujeme kultivovanou diskuzi, budujeme u žáků vztah k zodpovědnosti za vlastní celoživotní vzdělávání
- vedeme žáky ke schopnosti objektivního hodnocení i sebehodnocení, provádíme pravidelné testování žáků pomocí osvědčených srovnávacích testů KALIBRO
- dbáme na vyváženost formativního a sumativního hodnocení, informace a známky jsou dostupné rodičům i žákům on-line prostřednictvím informačního systému Bakaláři, pracujeme s e-learningovým systémem Moodle
- žáci se profilují v nejvyšších ročnících gymnázia pomocí výběru ze škály společenskovědních i přírodovědných seminářů
DALŠÍ VÝHODY STUDIA NA AKADEMII
- dobrá dopravní dostupnost z Brna i okolí – zastávky MHD Rotreklova (trolejbus přímo u školy), Jírova (tramvaj a autobus 5 minut od školy), Klicperova (autobus pět minut od školy); možnost zaparkovat přímo u školy
- školní jídelna – výdejna stravy s výběrem (přes internet) ze dvou obědů připravených Školní jídelnou Masarova za dotovanou cenu
- relaxační místnost s volně dostupnou knihovnou
- ISIC karta za zvýhodněnou cenu jako studijní průkaz a kartička na obědy
- školní e-shop
- pronájem blízké moderní tělocvičny Salesko
- průběžné investice zřizovatele školy i majitele budov do zlepšování prostředí i vybavení školy