Letošní Toulky Brnem se vskutku povedly!

Stanislav Popelka Akademia, Gymnázium

Projekt výchovy k občanství Toulky Brnem, který běžně realizujeme v ulicích našeho města, jsme letos pojali mezioborově a online. Studenti plnili během týdne různé výstupy, zpracovávali informace, tříbili svůj mluvený projev, komunikovali v angličtině, naučili se novým IT dovednostem, řešili logické úlohy, pracovali s nahrávací technikou a digitálními médii. Studentům i jejich profesorům se projekt líbil a hodnotí ho velmi pozitivně.

V informatice si studenti 1.G vyzkoušeli vytvořit prezentaci, do které vložili vlastní fotografie pořízené během návštěvy centra Brna. Pro zpracování prezentace byla použita aplikace Google Earth, se kterou se studenti nejprve seznámili a poté vytvořili prezentaci, které přiblížila brněnské památky nejen pomocí fotografií a 3D modelu města.

V matematice bylo úkolem studentů pracovat s mapou a podle naměřené vzdálenosti na mapě a měřítka mapy určit skutečnou vzdálenost míst. Mimo to navrhovali v mapě co nejkratší a co nejdelší trasy vedoucí mezi zvolenými místy a zjišťovali finanční náročnost návštěvy těchto míst. V neposlední řadě se studenti potřebovali zorientovat v kartézské soustavě souřadnic.

V angličtině studenti zvládli základní gramatické struktury a slovní zásobu, aby mohli povídat o sobě, svých zájmech, rodině, bydlišti. Kladli jsme důraz na praktické využití jazyka v reálných situacích – “survival language” – obstarat si jídlo, pití, zeptat se na cestu, požádat o pomoc, příp. poskytnout radu. Maximálně jsme zapojovali autentické materiály – nahrávky, videa, mapy, časopisy, film.

Ve výchově k občanství studenti interaktivní formou zpracovávali pamětihodnosti, osobnosti, historii i současnost moravské metropole. V roli průvodce nahrávali mluvený výklad k vybrané památce a snažili se zaujmout svým projevem ostatní posluchače.

Pro výstup z češtiny se děti na chvíli vtělily do role oblíbených youtuberů a originálním způsobem zpracovaly známé motivy z brněnských pověstí a legend, s nimiž se studenti v rámci projektu nejprve seznámili. Kreativita studentů neznala mezí a vzniklá krátká videa poučila a pobavila spolužáky i vyučující.